Komentář Centra bezpečnostních studií (CEBES) - Změny v policii na obzoru

Datum konání akce:

Změny v policii na obzoru

CEBES, 21. 6. 2019

O Policii České republiky už zase tolik slyšet není. Po výměně policejního prezidenta, kterou byla dokonána obměna vedení prakticky všech bezpečnostních složek dle představ trestně stíhaného premiéra, již není tak nutné cílit hnojomety médií ze svěřenského fondu do bezpečnostního prostředí. Přesto občas vybublávají na povrch nějaké skutečnosti, které lesk zlatých epolet prezidiálních generálů zastiňují.

 

Minulé vedení policie proslulo zejména péčí o oslnivost nových uniforem, která letošním rokem má být završena, neboť příští rok se nebudou moci již používat stejnokroje původní, bez zlata a pěticípých hvězd. Lesk a sláva bývalého policejního prezidenta bude tak navěky vepsána do dějin okázalé papalášské zbytečnosti, a to vedle špatně nakoupených ne-terénních vozidel, rozlepujících se bot, pachutí nad pomluvou-nepomluvou ze strany jeho bývalého podřízeného J. Komárka a dalších průšvihů, vedle nezvládnuté personální politiky, zpackané a nevykomunikované policejní pseudoreformy a jiných skandálů.

 

Jeden by si řekl, že po těchto aférách už nemůže být hůř. Policie očekávala spasitele, který by měl štěstí, že po jednom z nejslabších policejních prezidentů v české novodobé historii může přijít kdokoliv a bude už jenom líp. Kdo však čekal personální zemětřesení na nejvyšších postech, zmýlil se. Změny ve vrcholném vedení by – krátce po nástupu nového prezidenta – vypadaly opravdu účelově. Po půlroce úřadování však lze říci, že nyní by se k nim důvody už asi našly. Jenže nevýkonnost a nestabilita, zejména neuniformované policie, nadřízeným – natož pak premiérovi, čekajícímu na postavení před soud za spáchání zvlášť závažného zločinu – až tak moc nevadí.   

 

Například ještě před převzetím moci novým policejním prezidentem se vedení policie vehementně zastávalo pražských policistů v kauze domnělého únosu A. Babiše mladšího na Ukrajinu. Nyní se ukazuje, že policisté chybovali a pro svoji nečinnost budou minimálně kázeňsky řešeni. Nově nastoupivší policejní prezident to může pokládat za pochybení současného náměstka, který práci pražských policistů na tiskové konferenci obhajoval, aniž by měl k dispozici výsledky šetření Generální inspekce bezpečnostních sborů. Současně tím může dát důrazně najevo, že nemá nic společného se zájmy jakékoliv osoby, která na základě svobodných voleb stojí v čele vlády České republiky a současně je trestně stíhána. Ostatně pražský policejní ředitel už je na odchodu.

 

Dalším důvodem k personální obměně může být situace kolem Národní centrály proti organizovanému zločinu. Její vznik byl jablkem sváru mezi tehdejšími vládními koaličními partnery. Jsou to sice i nynější koaliční partneři, ale karty se obrátily. NCOZ se – přes výměny na vedoucích postech – nedaří stabilizovat. Je otázkou, zda stabilizace je v zájmu stávajícího vedení, a jak si takovou stabilizaci představují. Občasné pokusné balonky, vypuštěné na veřejnost, o koncepčnosti řešení příliš mnoho nesdělují a spíše vyvolávají zmatek. Také výsledky NCOZ nejsou nijak oslnivé. To ostatně tvrdí i nejvyšší státní zástupce. Nejenom, že přetrvává nevyrovnanost, ale navíc říká: „Spojením se nedospělo k lepšímu výsledku.“ „Odcházejí zkušení. Stále se zaučují noví lidé.“ Sice možná noví velitelé NCOZ už pochopili, co se od nich očekává, tedy mj. zasáhnout v pravý čas na správném místě, ale jedna z mála takových viditelných akcí asi stačit nebude. Navíc bujaré pijatiky Národní protidrogové centrály: „Hlučný mejdan protidrogových detektivů museli ztišit strážníci“ – pro pobavení celé Bubenče – na reputaci také nepřidají.

 

Možná je to osud, náhoda, kdo ví. Ale ta stejná úřední osoba, proti které bylo též zasahováno, rozhoduje ve věcech, které se policejního sboru také velmi citelně dotýkají. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítnul námitku proti rozhodnutí o zrušení výběrového řízení na dodávku vozidel pro policii za 2,25 mld. Kč. Fakt, že tentýž člověk si při domovní prohlídce nedokázal ani vzpomenout, kde všude má doma schované obálky se statisíci a odkud pocházejí, na tom nic nemění. Samozřejmě, že bylo chybou všech předchozích vedení PČR, že vozidla nakupovaná v letech 2008-2010 (v době největší recese) průběžně neobměňovala, ale zpackaný tendr padá na hlavu pouze a jedině tomu stávajícímu. I v době krize prostě bylo prioritou vybavení policistů, služebnami počínaje a policejními auty konče, navíc za cenu o 46 % vůči ceníku nižší. Následně, v době nebývalé konjunktury a obrovských možností státního rozpočtu, se místo toho začaly pořizovat kožené bundy papalášů, zlaté výložky, policejní hymna a jiné nezbytnosti s nulovou přidanou hodnotou pro výkon služby.

 

Na personální rošádu toho už je docela dost. K tomu všemu ještě přibyla taková drobnost. Policisté si boty do služby budou muset pořizovat sami. Koupí si je v běžném obchodě a šéfové posoudí, jestli splňují charakteristiky „služební“ obuvi a pak jim je proplatí, do výše 1 200 Kč. Že to službě na obvodních odděleních a policejních dopravkách příliš mnoho nepomůže, to je zřejmé. Místo POMÁHAT A CHRÁNIT budou policisté shánět boty. Samozřejmě každý jiné, každý za jinou cenu. Odboráři tentokrát neprotestují: „policie věc vyřešila nejlepším možným způsobem“. Ale takto vynakládané prostředky státního rozpočtu pod taktovkou vedení PČR jsme tu snad ještě neměli. A ve výsledku je lhostejno, na jakém ministerstvu se stala chyba. 25 012 policistů si možná půjde koupit obuv individuálně. Jaká bude výsledná průměrná cena a kvalita? A co když se tento novátorský přístup zvolí i s nákupem uniforem, aut, zbraní, nábytku či kancelářských potřeb? To bude velmi příkladná ukázka, jak řídit největší státní firmu jako v Kocourkově.

 

Jedna perlička na závěr. K výpadku informačního systému, který zavinil ne-nákup policejních bot se vyjadřuje firma TESCO SW, která systém provozuje. Ano, firma, která figurovala v jedné z afér bývalého policejního prezidenta, tříhvězdičkového generála, jeho excelence velvyslance na Slovensku T. Tuhého, a dodnes nebyla vyřešena. Stalo se tak především proto, že někteří zúčastnění odmítli promluvit. Jejich důvody už možná pominuly.

 

Nicméně zjevná destabilizace Policie České republiky bude mezitím zřejmě pokračovat. Konec konců, nesmyslná změna zákona o služebním poměru, rušící tarifní tabulku se zákonem jasně definovanými parametry (odstupem mezi tarifními třídami i stupni), či povolování podnikání všem příslušníkům, kterým se ve víceinstačním, téměř nekonečném, řízením ve věcech služebního poměru (i když se o věc služebního poměru vlastně nejedná) nepodaří prokázat, že by mohli být ve střetu se zájmy služby (což se nepodaří zřejmě nikdy), na rozdíl od vojáků z povolání, kde nadřízený prostě požadavek výjimečně schválí nebo prostě zamítne, na stabilitě také nepřidá. Tím spíše, že důvody, pro které Ústavní soud dosavadní úpravu zrušil, zcela neodpadly, a o rovnosti příslušníků před zákonem nebude možné hovořit i nadále. Každý služební funkcionář, navíc v každém bezpečnostním sboru, totiž uvidí střet se zájmem služby někde jinde.

 

Oproti tomu „stabilizační příspěvek“ ve výši až 800 tisíc ročně, udělovaný kdoví komu a za kdoví jakých podmínek – navíc rozpočtově nepokrytý – je spíše parodií na stabilizaci. Stejně jako absurdní posmrtné povyšování do vyššího hodnostního označení včetně jmenování do hodností generálských.

 

Příliš mnoho otazníků se už zase vznáší nad Policií České republiky. Možná se brzy dočkáme rozuzlení, džin z lahve byl už vypuštěn…

 

IB, JS

 

 

CENTRUM BEZPEČNOSTNÍCH STUDIÍ
VŠ CEVRO INSTITUT
(CEBES)

Jungmannova 17 / 110 00 Praha 1 / Czech Republic

tel.: +420 221 506 750 /  email: cebes@vsci.cz/

www.cevroinstitut.cz